Contact

Northedge B.V. 
Oosthaven 15-16 
2801 PC Gouda 
The Netherlands 
T 31 (0)182 684545 

www.northedge.nl 
Tw @PeterNoordhoek 

Archief

Nieuw! – DNA – De Nederlandse Associatie

Deze week is rond het voorjaarscongres van VM meer bekend gemaakt over ‘De Nederlandse Associatie’, afgekort: DNA. Het initiatief is bedoeld om meer kracht aan het verenigingsmanagement in Nederland te geven. De volgende professionaliseringsslag, om het zo maar eens te zeggen. En helemaal aangepast aan deze tijd.

IMG_0417

Energie. Barstensvol energie, dat is kenmerkend voor dit initiatief. Het idee is ontstaan tijdens het bezoek van een groep Nederlanders aan het congres van de ‘American Society for Association Executives’, ASAE. Het bijzondere aan het congres was dat het zichtbaar maakte hoe groot, dynamisch en internationaal de hele ‘markt’ voor verenigingen is. In blogs over de internationale dimensie en over de big data kant ervan heb iets van die dynamiek weer proberen te geven. Als je die dynamiek naast het nog altijd wat zure klimaat plaatst in Nederland en Europa als het gaat om branches en beroepsverenigingen, dan is er nog heel wat te verbeteren. De belangrijkste initiatiefnemers – Peter Niesink, directeur van de Bovag, is er nu het gezicht van – hebben gezegd dat wat de Amerikanen kunnen, wij ook kunnen. Het resultaat is DNA – De Nederlandse Associatie. Kijk op de eerste versie van de website of op Facebook voor ‘De Nederlandse Associatie’.

Was er dan nog niets? Zeker. Het initiatief wil ook de initiatieven bundelen die er op dit gebied al zijn. Hoe dat er precies uit gaat zien is nog niet helemaal duidelijk. Werk in uitvoering, ook voor het nog te vormen volledige bestuur. Zelf heb ik nog wat twijfel: zou het initiatief niet beter een soort projectorganisatie kunnen zijn dan direct al iets dat permanent moet zijn? Op dit moment doet dit er echter niet zo toe. De energie die met het initiatief vrij komt kan heel goed zijIMG_0391n voor zowel sector als professie en welke precies vorm dat neemt is van later zorg. Typerend is dat misschien wel een van de meest concrete aankondigingen van DNA de komst van een congres is – met nadrukkelijk daaraan verbonden: een feest. Een feest? De initiatiefnemers geloven serieus in het belang van het samen lol maken. Deze ernstige grefo kan getuigen dat ze er heel goed in zijn – zie de foto – en dat ze wel eens een goed punt te pakken kunnen hebben. Hoe dan ook, het is de bedoeling dat het feest – sorry, het tweedaagse congres – vooraf wordt gegaan door een bezoek aan de jaarvergadering van de ASAE in Detroit in augustus. Dat is een forse investering, maar het zou wel eens precies kunnen zijn wat nodig is om een team van professionals te krijgen dat meer doet dan alleen af en toe vergaderen.

Uiteindelijk zou het initiatief er toe moeten leiden dat het geheel van branches, beroepsorganisaties, ledenplatforms, goede doelenorganisaties, etc. beter bijdraagt aan de Nederlandse economie en samenleving. Dat gaat niet vanzelf, zoals een recent rapport van AON Risk management laat zien. De meeste grotere verenigingen lijken optimistisch over het aantal leden dat ze hebben en nog gaan krijgen, maar die leden kijken wel steeds kritischer aan tegen wat een vereniging te bieden heeft. Juist in tijden van crisis zoeken men naar verbondenheid, maar tegelijk wordt kritisch gekeken naar de meerwaarde van een lidmaatschap. Het lijkt er op dat de nodige verenigingen zich wat in slaap laten sussen door het feit dat het met het aantal leden wel goed gaat en ondertussen zijn die leden minder tevreden dat wat de bestuurders en managers van die verenigingen. Die verenigingen mogen dus wel wakker worden geschut. Het zou in het DNA van elke vereniging moeten zitten om dan tijd in te grijpen. Nou ja, voordat er teveel woordgrapjes worden gemaakt; hou dit nieuwe initiatief in de gaten als je iets hebt met de wijze waarop Nederland zich organiseert.

Peter Noordhoek

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Onze wereld is groot, complex en hoog als een berg. Weersomstandigheden wijzigen zich voortdurend. Hoe kom je dan aan de top?
Kaarten en instrumenten kunnen helpen. U vindt er hier vele. Het echte geheim schuilt in de mentaliteit waarmee u de berg te lijf gaat. Dan geldt wat iemand ooit vertelde: "De noordkant van een berg is het moeilijkste om te beklimmen, maar het meeste de moeite waard." Bij Northedge gaan we voor kwaliteit boven kwantiteit. Het vergt meer denkwerk, meer inspanning, meer van meer. Maar het is zo de moeite waard.  

Peter Noordhoek